(وبلاگ اطلاع رسانی و  ارتباط با دانش آموزان/ مطاعات اجتماعی +تحقیق و پژوهش)
 

بررسی ویژگیهای معماری مدارس امن براساس پدافند غیرعامل

عنوان مقاله: بررسی ویژگیهای معماری مدارس امن براساس پدافند غیرعامل
شناسه (COI) مقاله: ICOHACC01_637
منتشر شده در کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر در سال ۱۳۹۴
مشخصات نویسندگان مقاله:

محمد تقی زاده کردی - عضو هیئت علمی آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیشه، ایران
 
خلاصه مقاله:
پدافند غیرعامل عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای که به کارگیری آنها موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، ارتقا پایداری ملی، تداوم فعالیت های ضروری و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می گردد. بطور قطع امروز و در شرایطی که کشورمان با بالاترین سطح تهدیدات خارجی مواجه است، تمهیدات دفاعی در بعد طراحی معماری و طراحی شهری بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بدین منظور لازم است پس از هر مرحله ارزیابی خطر، امکانات معماری و طراحی شهری برای پدافند غیر عامل شناسایی شود. پدافند غیرعامل مجموعه ای ازاقدامات غیر مسلحانه است که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمانها، تاسیسات، تجهیزات، سرمایه ها، اسناد و شریانهای کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می گردد. هرچقدر درجه هوشیاری مدیریت دفاعی برای بکارگیری پدافند عامل بالا باشد، باز هم دشمن سعی دارد در ساعات نخستین تهاجم با وارد کردن ضربات سنگین به مراکز مهم دفاعی، حساس و حیاتی کشور آسیب برساند و برای اینکار پرهزینه ترین ابزارها را با قدرت آتش سنگین بکار می گیرد. همچنین معماری و شهرسازی بعنوان بستر اصلی اجرای روشهای پدافند غیرعامل نقش اساسی دارند. فلذا طراحی هوشمندانه فرم ساختمان، محوطه، دسترسی ها، معابر، نحوه قرارگیری بناها، فضاهای باز و ... در کاهش آثار مخرب حوادث طبیعی و غیر طبیعی به نحو غیرقابل انکاری سرنوشت ساز است. همچنین پدافند غیرعامل در حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و ... می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ساختمانهای آموزشی از جمله بناهای با اهمیتی هستند که در صورت رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل، علاوه بر حفظ جان دانش آموزان بعنوان قشر آسیب پذیر جامعه، به عنوان پناهگاه و خدمات رسانی برای محله و منطقه نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین اینکار در آموزش جمعیت کشور و بالا بردن سطح آگاهی آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت. بر این مبنا، ایجاد مدارس امن جدید و ایمن سازی مدارس موجود، به دلیل استقرار آنان در گستره کلیه شهرها و همچنین روستاهای کشور ضرورت داشته و افزایش امنیت روانی دانش آموزان و خانواده ها ویاس دشمنان را به همراه خواهد داشت . دراین راستا چشم انداز مدرسه امن، راهبردها و ویژگیهای یک مدرسه امن ارایه گردیده است و مشکلات و موانع پیش رو جهت تحقق آن بر شماری شده و پیشنهادهای لازم جهت تحقق ایجاد مدارس امن ارایه گردیده و در انتها پس از بیان نتایج و ثمرات مدرسه امن، نتیجه گیری لازم صورت پذیرفته است.

کلمات کلیدی:
دفاع (پدافند) غیرعامل ، فضاهای آموزشی ، مدرسه امن ، ایمن سازی مدرسه
 
صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-ICOHACC01-ICOHACC01_637.html

پیشگیری از سرقت در مدارس و اماکن آموزشی  !

 

همانطور که می دانید عوامل زمینه‌ساز اصلی سرقت اماکن می‌توان به عدم رعایت نکات ایمنی در راه‌های ورودی و خروجی اماکن، عدم استفاده از سیستم‌های امنیتی و حفاظتی، عدم رعایت اصول ایمنی پس از پایان ساعت کار یا در تعطیلات، استخدام افراد نامطمئن و اعتماد بی‌جا به ایشان، دسترسی مراجعان به کلیه بخش‌های ساختمان بدون وجود ضرورت، عدم کنترل ورود و خروج افراد، نگهداری بیش از نیاز وجوه نقد و اسناد مالی در مکان‌های غیرامن ساختمان، اطلاع نداشتن از موجودی دقیق اموال و عدم کنترل دوره‌ای آن، عدم کنترل ورود و خروج اموال و عدم تدوین شرح وظایف دقیق، به ویژه برای نگهبانان نام برد.

راه‌ حل های پیشنهادی برای پیشگیری از سرقت در اماکن آموزشی!

1-   راه‌های ورودی به ساختمان را ایمن‌ بسازید.

 2- مقابل پنجره‌ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه، حفاظ مقاوم و مطمئن نصب کنید.

 3- حفاظ دیوارها را آن‌قدر بلند تعبیه کنید که امکان عبور سارقان از روی دیوار، حتی به کمک تیر چراغ برق، درخت و ... وجود نداشته باشد.

 4- در صورت وجود فضای خالی زیر درها، آنها را با چیزی مانند سنگ یا ... بپوشانید.

5-  برای کلیه درهای ساختمان، به ویژه درِ ورودی، از قفل‌های مطمئن استفاده کنید.

6- برای اتاق‌هایی که اموال با ارزشی نظیر مدارک مهم، اسناد مالی، تجهیزات گران قیمت و ... در آنها نگهداری می‌شوند، درهای ضد سرقت نصب کنید.

7-  ساختمان را به تجهیزاتی مانند دزدگیر، دوربین‌های مداربسته و ... مجهز کنید.( موارد قابل توجه درباره دوربین ها  و دزدگیرها: دوربینی نصب کنید که تصاویر را با کیفیت مناسب، به ویژه در تاریکی شب، ضبط کند  - دوربین نباید در معرض دید و دسترس همگان باشد- کابل‌های مربوط به دوربین و دزدگیر، نباید به نحوی در دسترس باشند که به راحتی بتوان آنها را قطع کرد- از فایل‌های اطلاعاتی ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته، قبل از پر شدن حافظه آن، فایل پشتیبان تهیه کنید تا در صورت لزوم بتوانید به آن مراجعه کنید ).

 

8- سیستم‌های حفاظتی خود را به برق اضطراری (UPS) مجهز کنید در صورت بروز عیب در سیستم‌های حفاظتی، فوراً آن را برطرف کنید همچنین از روشن و سالم بودن سیستم حفاظتی، اطمینان حاصل کنید.

9-  چنانچه از آژیر خطر استفاده می‌کنید، محل نصب آن را جایی قرار دهید که سارقان نتوانند به راحتی آن را تشخیص دهند.

10-  هنگام پایان یافتن ساعت کار و خروج از ساختمان، دزدگیر را روشن کنید همچنین  پس از پایان ساعت کار و هنگام خروج، از خالی بودن ساختمان مطمئن شوید و کلیه درها و پنجره‌ها را ببندید.

 

در صورت وقوع چه باید بکنید؟

- خونسردی خود را حفظ کنید.

- با پلیس 110 تماس بگیرید.

- برای حفظ اثر انگشت سارقان و سایر آثار جرم، به هیچ چیز دست نزنید و جای چیزی را تغییر ندهید.

- به افراد غیر مسوول اجازه دست زدن به صحنه سرقت را ندهید.

- تا آمدن پلیس، به هیچ کس اجازه خروج از ساختمان را ندهید.

- از تجمع افراد در محل سرقت خودداری کنید.

- مراحل پیگیری سرقت توسط پلیس را برای هیچ‌کس، حتی کارکنان اداره یا شرکت بازگو نکنید.

- کلیه مدارکی که از اموال سرقتی در دست دارید، نظیر عکس، فاکتورهای خرید، شماره سریال و ... را در اختیار پلیس قرار دهید.

- اگر اموال سرقتی دارای مشخصات ویژه و منحصر به فردی هستند، آنها را به پلیس اطلاع دهید.

ادامه نوشته

پدافند غیر عامل: قدرت کلمات

با این که مفهوم کلی عبارت “من بیمار نیستم” مثبت است اما کلمه “بیمار” واژه منفی است. ضمیر ناخودآگاه به منظور و مفهوم کاری ندارد، بلکه روی کلمات متمرکز می شود. به عنوان مثال در جمله “فراموش نکنی در هنگام برگشتن نان بخری” احتمال فراموشی بیشتر از زمانی است که می گوییم “یادت باشد که هنگام برگشتن نان بخری”، زیرا در حالت اول ناخودآگاه بر روی فراموشی تمرکز می کند و در حالت دوم بر روی به یاد ماندن.

و یا مثلاَ برای آرام شدن یک نفر جمله “آرام باش” بیشتر از جمله “داد نزن” تاثیر دارد و همچنین به کار بردن جملاتی از قبیل “خسته نباشی”، “دستت درد نکند” و… در ناخودآگاه تاثیر منفی می گذارد و باعث افزایش خستگی، درد و… می شود.

وقتی درباره چیزی واژه بد را به کار می بریم باید بدانیم در جهان چیز منفی و بدی وجود ندارد. وقتی چیزی بد تلقی می شود، در واقع به ما خبر نبودن خوبی می دهد. پس چه بهتر است که به جای بد بگوییم ناخوب. هر گاه ذهنتان را از امواج منفی (افکار، کلام، عادات و… ) تخلیه کنید آنگاه شاهد هجوم شادی و آرامش خواهید بود.

به جای خسته نباشید؛ بگوییم : خدا قوت

به جای خدا بد نده؛ بگوییم : خدا سلامتی بده

به جای بد نیستم؛ بگوییم :‌ خوب هستم

به جای فراموش نکنی؛ بگوییم : یادت باشه

به جای پدرم درآمد؛ بگوییم : خیلی راحت نبود

به جای دستت درد نکنه؛ بگوییم : ممنون از محبتت، سلامت باشی

به جای ببخشید که مزاحمتان شدم؛ بگوییم : از اینکه وقت خود را در اختیار من گذاشتید متشکرم

به جای گرفتارم؛ بگوییم : ‌در فرصت مناسب کنار شما خواهم بود

به جای دروغ نگو؛ بگوییم : راست می گی؟ راستی؟

به جای قابل نداره؛ بگوییم : هدیه برای شما

به جای شکست خورده؛ بگوییم : با تجربه

به جای فقیر هستم؛‌ بگوییم : ثروت کمی دارم

به جای بدرد من نمی خورد؛ بگوییم : مناسب من نیست

به جای مشکل دارم؛ بگوییم : مسئله دارم

به جای جانم به لبم رسید؛ بگوییم : چندان هم راحت نبود

به جای مسئله ربطی به تو ندارد؛ بگوییم : مسئله را خودم حل می‌کنم

به جای من مریض و غمگین نیستم؛‌ بگوییم :‌ من سالم و با نشاط هستم

به جای زشت است؛ بگوییم :‌ قشنگ نیست

به جای چرا اذیت می‌کنی؛ بگوییم :‌ با این کار چه لذتی می‌بری

به جای غم آخرت باشد؛ بگوییم : شما را در شادی ها ببینم

به جای متنفرم؛ بگوییم : دوست ندارم

به جای دشوار است؛ بگوییم : آسان نیست

به جای جملاتی از جمله چقدر چاق شدی؟، چقدر لاغر شدی؟، چقدر خسته به نظر می‌آیی؟، چرا موهات را این قدر کوتاه کردی؟، چرا ریشت را بلند کردی؟، چراتوهمی؟، چرا رنگت پریده؟، چرا تلفن نکردی؟، چرا حال مرا نپرسیدی؟

بگوییم: سلام به روی ماهت، چقدر خوشحال شدم تو را دیدم، همیشه در قلب من هستی …

 
  BLOGFA.COM