(وبلاگ اطلاع رسانی و  ارتباط با دانش آموزان/ مطاعات اجتماعی +تحقیق و پژوهش)
 

9 روش موثر و شگفت‌انگیز درس خواندن برای دانش آموزان

 

1- تغییر متناوب مکان مطالعه و درس خواندن:

اگرچه بسیاری از دانشجویان به مطالعه در کتابخانه شدیدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراک بر این باورند تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار موثر است. چرا که حافظه انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌گیرد در نتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به خاطر سپردن چیزهایی که یاد گرفته‌اید را افزایش خواهد داد.

 

2- مطالعه و انجام تکالیف گروهی:

هیچ وقت قدرت همکلاسان و هم گروه های خود را دستکم نگیرید. به ویژه وقتی که بر روی یک مسئله دشوار کار می‌کنید. تقسیم مسوولیت یکی از راه‌های موثر جهت فائق آمدن بر مشکلات و کاهش حجم کاری و درسی می‌باشد و به شما اطمینان می‌دهد که درس را بهتر بفهمید. این فعالیت گروهی ممکن است حتی منجر به پیدا کردن یک دوست جدید شود.

3- استفاده از کارت‌های فلش:

بعضی وقت‌ها بهترین شیوه، همان شیوه‌ای است که همیشه از آن استفاده می‌شود. درست است که کارت‌های فلش قدیمی هستند اما هنوز وسایل خوب و قابل اتکایی هستند. نوشتن نکته‌ها، تعاریف و توضیحات بیش از یک بار، به نقش بستن اطلاعات در حافظه کمک می‌کنند. ضمن اینکه این کارت‌ها یک وسیله بسیار عالی جهت یادآوری و تداعی تعریف‌ها می‌باشند.

 

4- امتحان دادن:

هر چقدر هم که از امتحان تنفر داشته باشید اما مطالعات نشان می‌دهد یک ارزشیابی جدی مانند امتحان نه تنها مؤید میزان دانش دانشجویان است بلکه می‌تواند کیفیت و ارزش علمی دانشجویان را نیز افزایش دهد. آزمون‌های متناوب به یادگیری دوباره و به خاطر آوردن اطلاعات ما کمک می‌کند، ضمن اینکه در هنگام آماده شدن برای امتحانات نهایی تازه به ارزش و عملکرد امتحانات طول ترم پی می‌بریم.

 

مشاهده متن در ادمه نوشته

ادامه نوشته

عناوين و اهداف و زمينه ي گروههای علمي دانش آموزان دوره متوسطه اول در مدرسه هیئت امنایی شهید ارفعی

 

 

الف) عناوين گروههای علمي پيشنهادي:

1- انجمن هاي علمي: ادبیات فارسی- قرآن و معارف- عربی- مطالعات اجتماعی-علوم تجربی- ریاضیات- زبان انگلیسی –کار و فناوری و ساير موارد.

ب) اهداف تشكيل گروههای علمي دانش آموزي:

1- شناسايي و معرفي پژوهشگران فعال جهت شركت در جشنواره نوجوان و جوان خوارزمي

2- آماده سازي اعضاي انجمن ها براي شركت در مسابقات علمي، آزمايشگاهي – كارگاهي رايانه و ساير جشنواره ها ( مرحله منطقه اي- استاني – كشوري)

3- هدايت و حمايت پروژه هاي تحقيقاتي و پژوهشي دانش آموزان تا رسيدن به انجام كار و ثبت اختراع اثرات برتر دانش آموزان

 ج) زمينه فعاليت اين گروه ها :

1- برگزاري كارگاه هاي عملي و دوره هاي آموزشي براي اعضا

2- تهيه بروشورها و نشريات علمي جهت استفاده اعضا و ساير دانش آموزان منطقه

3-آشنايي با علوم كامپيوتر- زبان انگليسي – نانو و سايرعلوم به روز دنيا ( فناوري هاي نوين)

4- توليد محتواي الكترونيكي دروس و توليد نرم افزارهاي كمك درسي و ساخت وسايل دست ساز كمك آموزشي توسط دانش آموزان

5- برگزاري مسابقات علمي- وبلاگ نويسي و ...

6- برگزاري كنفرانس ها، همايش ها و جشنواره هاي علمي دانش آموزي

7- برگزاري نمايشگاه از آثار دانش آموزان خلاق و مبتكر منطقه در كليه زمينه هاي علوم پايه، انساني،  فني حرفه اي و كاردانش.

ساختار یک پژوهش ساده دانش آموزی(بر اساس فرمت جشنواره نوجوان خوارزمی)

چکیده تحقیق:

شهرستان سلطانیه که در شرق استان زنجان قرار دارد وبیشتر مساحت آنرا روستاها در برمی گیرد که در آن کشاورزی،دامداری و باغداری رواج دارد. محصولات کشاورزی وباغی ازمهمترین راههای کسب در آمد مردم روستایی می باشد که از گذشته دور برای برداشت محصولات مردم آیین ها وآداب و رسوم خاصی داشتند.

ازمهمترین محصولات مردم روستایی که هم اکنون نیز ارزش زیادی دارد "گندم" است که مردم در گذشته برای برداشت محصولات خود آداب و رسوم خاصی داشتند ما در این تحقیق می خواهیم با شناخت یکی از محصولات مهم وحیاتی در زندگی یعنی گندم به این سوالات پاسخ دهیم که گندم به عنوان یکی از نعمت های خداوندی چه اهمیت هایی دارد و جشن و آیین هایی مانند جشن خرمن و جشن حالا به چه منظور در گذشته انجام می شد.

لطفا بقیه مطالب را در ادامه نوشته مشاهده نمایید.

 

ادامه نوشته

دستورالعمل-تشکیل-انجمن-های-علمی-پژوهشی-دانش-آموزان

1-حداقل اعضاء انجمن های علمی باید5 نفرباشد. 2-سرپرستی وعنوان انجمن را یکی از دبیران همان رشته مورد نظر به عهده داشته وآن راهدایت نماید و بر حسب مورد با رای اعضاء انجمن و تاییددبیرمربوطه و با رعایت ضوابط به یکی ازدانش آموزان عضو انجمن سپرده شود. 3-مدیر واحد آموزشی موظف است در اولین جلسه شورای دبیران براهمیت تشکیل انجمن های علمی پژوهشی دانش آموزان تاکیدنماید و با تبیین وظایف حداقل سه انجمن علمی رابااولویت ها وظرفیت های موجود باکمک دبیران مربوطه درمدرسه شناسایی،راه اندازی،حمایت و هدایت نماید. 4- مدیر واحد آموزشی ودبیران دروسی که انجمن علمی - پژوهشی درآن درس تشکیل شده است باید شرایط کلاس و تدریس درس مربوطه را به گونه ای برنامه ریزی نمایندکه عملکرد دانش آموزان عضو انجمن درداخل کلاس ها بازخوانی شده و برای دانش آموزان دیگر ایجاد انگیزه و جذابیت نماید. 5-انجمن دانش آموزی علمی- پژوهشی باید نشست های منظمی ماهانه با اعضاءخود داشته و همچنین عملکرد و یافته های خود را حداکثر سه ماهانه با دانش آموزان مدرسه به بحث وتبادل نظر بگذارند. 6- خروجی یافته هاو عملکرد انجمن باید تحویل پژوهش سرای منطقه شود. 7-فعال نمودن یک وبلاگ علمی یا فضایی درسایت مدرسه به نام انجمن وجذب مخاطبان با اسناد و مدارک مربوطه جزو الزامات عملکرد انجمن می باشد.

منبع خبر : سایت خبری شعار سال

http://shoaresal.ir/fa/news/55179/دستورالعمل-تشکیل-انجمن-های-علمی-پژوهشی-دانش-آموزان

 
  BLOGFA.COM